Bij emIQue begeleiden we (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen en jongeren in de leeftijd van 6 tot en met 16 jaar. Het doel van de begeleiding is niet om kinderen naar de top te doen presteren, maar om ze groeikansen te geven, talent te ontwikkelen en het onderste uit de kan te leren halen.
Verhoogd bewustzijnsniveau
Door het verschil in IQ is er bij hoogbegaafde kinderen sprake van een verhoogd bewustzijnsniveau met bijbehorende kenmerken. Dit verhoogde bewustzijn is een prachtig talent waarover je beschikt, maar zonder de juiste begeleiding kan het er ook voor zorgen dat een hoogbegaafd kind zich onbegrepen en mogelijk zelfs ongelukkig gaat voelen.
Het verhoogde bewustzijn bepaalt bijvoorbeeld mee hoe kritisch iemand is ingesteld, hoe gevoelig iemand is en in hoe sterk bepaalde prikkels bij iemand binnen kunnen komen. Door dit verhoogde bewustzijn zit er dus een duidelijk verschil in hoe een hoogbegaafde alles wat op hem afkomt aan kennis en prikkels ervaart en de manier waarop de meeste mensen in zijn omgeving waarnemen.
Hoe wordt de begeleiding bij emIQue vormgegeven?
Door onze jarenlange ervaring in het onderwijs hebben we veel specialistische kennis opgebouwd voor het begeleiden van hoogbegaafde kinderen. We hechten er veel waarde aan dat het kind zich op zijn of haar gemak voelt in onze praktijk. Onze individuele begeleiding sluit dan ook zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld en het karakter van het kind.
Werken wij bij alle kinderen met één specifieke begeleidingsvorm? Nee, absoluut niet. Er is bij hoogbegaafdheid namelijk sprake van een eindeloze diversiteit. Mensen verschillen van elkaar en ook hoogbegaafden zijn onderling heel divers.
Door het gesprek aan te gaan met de omgeving én het kind kijken we samen welke begeleidingsvorm het meest passend is. Van tevoren kunnen wij dan ook niet aangeven hoeveel sessies er nodig zijn of wat de exacte invulling van de begeleiding wordt. Wél worden er doelen opgesteld waaraan we samen gaan werken. De begeleiding is voor ons pas geslaagd als het kind en de omgeving zelfstandig aan de slag kunnen met de doelen en het kind zich weer begrepen en gelukkig voelt. Ieder kind is namelijk uniek en dat is onze begeleiding dan ook.